Projektowanie logo firmy – etapy udanej pracy
Projektowanie logo firmy to proces długotrwały i złożony. Może być w mniejszym bądź większym stopniu skomplikowany. Agencja kreatywna zabierająca się za tę czynność, powinna wykazać się profesjonalnym podejściem do tematu i dobrym pomysłem na rozplanowanie poszczególnych czynności.
Briefing logo – do tego warto zacząć pracę nad logo
Lista kilku czy kilkunastu pytań wraz z odpowiedziami to ogromna podpowiedź dla projektanta. Od takiego briefingu warto więc zacząć. Pytania te dotyczą firmy i jej historii, rynku i produktów, a także estetyki.
Klient odpowiada na pytania mailowo albo podczas rozmowy w biurze agencji reklamowej – poczytaj www.whiteart.pl. Wszystko zależy od tego, na jaką formę współpracy się zdecydował. Briefing można zamienić na zwykłą rozmowę na temat danego logo. Musi jednak być na tyle wyczerpująca, aby projektant mógł bez problemu przystąpić do pracy, nie zastanawiając się już, czego oczekuje klient.
Poszukiwanie inspiracji i analiza konkurencji
Projektowanie logotypów nie może odbyć się bez wcześniejszego poszukiwania inspiracji. A szukać jej można na wiele sposobów i w wielu miejscach. W tym celu warto przejrzeć internet pod hasłami związanymi z działalnością firmy, dla której logo to jest tworzone. Każda grafika związana z tematem, może być inspirująca.
Analiza konkurencji w tym przypadku jest podstawą i koniecznością. Na tej podstawie można sprawdzić, jak prezentują się inne marki działające w tej samej branży. Dzięki temu będzie można przede wszystkim uniknąć powielania schematów. Warto w tym miejscu również nieco poszerzyć swoją wiedzę w zakresie całej branży, aby lepiej ją rozumieć.
Moodboardy
Dobra agencja brandingowa tworząc projekt logo, na podstawie informacji zebranych od klienta, szczegóły te umieszcza na tablicy inspiracji. Określają one stylistykę oraz ostateczny efekt projektu i całej identyfikacji. Na podstawie tych moodboardów w głowie klienta klaruje się pewna wizja i w ten sposób dokonuje wyboru najlepszego wariantu. Dzięki temu częstotliwość odrzucania projektów znacznie się zmniejsza.
Szkice dotyczące logo
Mając już mapę myśli i skojarzeń, projektant przystępuje do działania. Wówczas przelewa swoje pomysły na papier. Tworząc jedno logo, czasem powstaje nawet aż 40 pomysłów na ten znak. Jedne opierają się na liternictwie, inne na skojarzeniach.
Wstępne projekty logo, właściwie to szkice, nie są pokazywane klientowi. Stanowią wyłącznie bazę dla pracy w profesjonalnym programie graficznym.
Wektoryzacja projektu logo
Stworzone szkice teraz przenosi się do programu graficznego. Czasem zdarza się, że to, co podoba się na papierze, zupełnie inaczej i gorzej wygląda w wersji komputerowej. Ale nierzadko okazuje się, że pomysł na logo i w tej wersji prezentuje się doskonale.
To jest właściwy moment na wektoryzację, do której wykorzystuje się zwykle kształty geometryczne, pentool oraz elementy fontów i znaków. Czasem z jednego szkicu powstają aż 4 projekty logo, a właściwie to propozycje projektów, które są prezentowane klientowi.
Weryfikacja unikalności
Zanim projekt logo firmy trafi do klienta, przechodzi weryfikację unikalności. Ma to na celu sprawdzenie, czy przypadkiem już ktoś nie wpadł na identyczny pomysł i czy taki znak firmowy już nie istnieje.
Sprawdzić to można na wiele sposobów. Szukając po obrazie i frazach w Google Grafika, a także w wyszukiwarce EUIPO.
Prezentacja logo
Ten etap jest jednym z najprzyjemniejszych, gdyż polega na przygotowaniu prezentacji zawierającej logo w kilku odsłonach. Wszystko jest zapisywane w pliku PDF i tak prezentowane klientowi. Tak przedstawiony projekt logo wygląda atrakcyjnie i profesjonalnie.
Weryfikacja projektu przez klienta
W tym momencie klient otrzymuje propozycję logo, najczęściej w 3 wariantach. Grafika opatrzona jest szczegółowymi opisami. Klient dokonuje oceny i sugeruje ewentualne poprawki.
Poprawki logo
Czasem klient oczekuje, aby projektant naniósł pewne poprawki. Specjalista czyni to tak naprawdę do uzyskania pełnej satysfakcji przez klienta. Profesjonalna agencja kreatywna zatrudnia fachowców z ogromnym doświadczeniem i umiejętnościami. W związku z czym łatwiej jest im spełniać oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. To też przekłada się na ograniczoną ilość poprawek.
Księga znaku
Księga znaku jest tworzona na podstawie szablonu. Każde jednak zdanie, które jest w niej uwzględnione, dotyczy tego konkretnego logo. Podstawowa wersja księgi obejmuje:
- wersje logo na różne płaszczyzny,
- informacje o typografii i kolorystyce.
Bardziej rozbudowane księgi znaku zwykle tworzone są na życzenie klienta. Tworzenie takiej księgi jest bardzo czasochłonne, a nie wszystkim firmom, jak na przykład tym małym, jest potrzebna.